Thailand har etterhvert blitt et av nordmenns favorittland å feriere i, og det er det mange gode grunner til. Den thailandske gjestfriheten kjenner ingen grenser, maten er fantastisk, klimaet upåklagelig og kostnadsnivået er lavt.
Som paragliderdestinasjon er Thailand ukjent for de fleste nordmenn, men det ønsker vi å endre på og inviterer derfor norske piloter med eventyrlyst med på en 14 dager lang oppdagelsesreise til Amazing Thailand i påsken. Turen er lagt opp slik at den passer med Norse Atlantic Airways sin direkterute fra Oslo til Bangkok.
Vi ankommer Bangkok tidlig om morgenen og setter oss da i bilen og kjører til det første flystedet på turen;
Dette er et koselig lite turiststed litt nord for det mer kjente turiststedet Hua Hin, her sjekker vi oss inn på hotellet, får oss litt mat og ser an formen etter den lange flyturen før vi bestemmer oss for om vi tar en flytur fra det lokale fjellet Khao-Den. Dette flystedet byr på både fjellflyving og flatlandsflyving og vi gjør oss god kjent på dette stedet over de neste 4 dagene.Den siste flydagen på Cha-Am blir også forflytningsdag, når vi lander denne dagen setter vi oss i bilene for en 7 timer lang biltur gjennom den thailandske landsbygden hvor vi etterhvert ender opp på det neste flystedet på turen;
Lom Sak er en middels stor by nord i landet, dette området er ikke preget av masseturisme og vi får her en mer autentisk opplevelse av Thailand enn hva tilfellet er i de mer sørlige deler av landet. Vi har base i byen og planen er å fly fra det 1200 m høye fjellet Phu Ta Buek. På samme måte som i Cha-Am er det her muligheter for både fjell- og flatlandsflyving og dette stedet har nok større distansepotensiale enn Cha-Am, det er stort sett flybart her hver dag hele året og dette kan være stedet for å sette personlige rekorder. Utgangspunktet er at vi holder oss her i 3 dager før vi forflytter oss til det tredje, og siste flystedet på denne turen;
Dette er nærmeste by til det kjente flystedet Khao Sadao, dette er det mest kjente stedet for XC og konkurranseflyving i Thailand. Der er en militærbase strategisk plassert rett nedenfor takeoff noe som gjør at flystedet er stengt i ukedagene, men siden der er en konkurranse der denne siste helgen i påsken så er flystedet likevel tilgjengelig disse siste flydagene våre før vi flyr hjem.
Vi ønsker at du skal kunne fokusere kun på egen flyging og opplevelser på denne turen, derfor ordner vi det meste for deg:
Takeoff’ene er generelt godt tilrettelagt og opparbeidede, landingene ser ofte veldig fine ut men kan være både termiske og harde å lande på så vi anbefaler på det sterkeste at man flyr med gode flystøvler med ankelstøtte og at man planlegger innflyving og landing tidlig slik at man får god oversikt før en kommer lavt. Der vil også være steder som ser veldig landbare ut men som har avkappede sukkerrør som kan være utfordrende for føtter og utstyr.
Det vil være varmt i Thailand på denne turen, så det blir viktig å holde seg hydrert, Camelbak i selen er å anbefale samt å planlegge landing nært skygge er gode tricks å ha i ermet. Ville hunder og vakthunder kan være aggressive om man må lande på noens eiendom.
PS! Om der er noen som ønsker noen dager ekstra på egenhånd i Bangkok så er dette fullt mulig da Norse har direktefly til Oslo også søndager og onsdager.
Påsken er en fin tid til å utforske flyving i Thailand, vi søker 11 eventyrlystne piloter (PP3+) som vil bli med oss på denne første utforskerturen vår til vakre, gjestfrie Thailand.
Når du skal bestille flybilletter er det viktig at du bestiller med ankomst lokal dato første grønne dato i valgt reise i kalenderen og hjemreise siste grønne dato lokal tid.
Som innlogget bruker får du gratis frakt på alle webordre samt adgang til å velge faktura som betalingsmåte