Sikkerhetskurs (SIV)

Dette kurset begynner allerede i god tid før du står med 200 i puls på start i Loen med Malin på øret.  Ved påmelding får du tilgang til læremateriell fra Flyeo som skal forberede deg på den prosessen du er i ferd med å starte på mot å bli tryggere og mer bevisst på hvor du står som paragliderpilot.

Norge er et av veldig få, om ikke eneste, land som har faktisk krav om gjennomført sikkerhetskurs som en del av progresjonsstigen man må gjennom før man kan delta i konkurranser eller fly selvstendig på distanseturer. Dette kravet er en veldig fin ting som sørger for at alle piloter som ønsker å drive med den mest krevende og farlige delen som vår sport har å by på faktisk må gjennom noen øvelser som av de aller fleste oppleves som krevende og kanskje til og med skremmende.

Historisk sett har mange av de norske sikkerhetskursene vært gjennomført med litt dårlig tid og man har fått bestått kanskje uten at man helt ut har forstått øvelsene. For å kunne mestre øvelsene slik at de har reell verdi i en krisesituasjon er det viktig at man gradvis tilnærmer seg de mest dynamiske øvelsene slik at man fullt ut forstår hva som faktisk foregår og bygger forståelse og selvtillit i stedet for frykt.

Gjennomføring

Det er viktig å merke seg at all instruksjon på radio og under videoanalyse vil foregå på engelsk.

I Loen er det i april dagslys mellom 0630-2100 og Skyliften går mellom 1000-1900, som under ideelle forhold gir oss hele 9 tilgjengelige timer pr. dag, totalt sett 27 timer over 3 dager. Kurset er strukturert slik at alle deltagere først flyr, deretter samles man i møterommet på Alexandra for en gjennomgang av øvelsene på video før man legger en plan for neste run og gjentar prosessen.

Veldig mye av forståelsen av øvelsene og egne utfordringer kommer under denne felles analysen.

Erfaringsnivå, fryktnivå og utstyr

Alle som flyr paraglider har stor nytte av å trene på sikkerhetsøvelser, uansett om en er helt fersk eller har flydd lenge og med stadig høyere ytelse på vinge så er det sterkt anbefalt at man regelmessig trener på å dra litt ekstra i styrelinene under kontrollerte forhold. Om man til daglig nå flyr to-linere med høyt sideforhold men det er lenge siden man tok sikkerhetskurs og at man da tok det på en snill 3-liner så er det helt klart på sin plass å kjenne litt på hvordan dagens maskineri oppfører seg når ting går skeis.

Vi vet at det er endel som slutter å fly fordi de etterhvert kjenner på følelsen av at de slett ikke føler seg kapable til å vite at de handler rett dersom de kommer opp i en situasjon der rett handling er avgjørende for et lykkelig utfall. Og til hottere vinge man flyr og med mer avstand bakover i tid til forrige sikkerhetskurs man befinner seg, til mer reell og berettiget kan den frykten være.

Så enten du kommer til kurset med en snill EN-B eller om du kommer med din hotte 2-liner så vil opplegget bli tilpasset dine nivåer og ditt ambisjonsnivå. Men fokuset til kursholder vil uansett være at du skal ha en håndterbar og trygg progresjon frem mot forståelse av din vinge, deg selv og ditt nivå.

Vi vil ha med to av våre norske SIV instruktører som vil kunne godkjenne dine øvelser inn mot kravet i sikkerhetssystemet, forutsatt at hovedinstruktør mener at din progresjon faktisk kan forsvare at du lærer og gjennomfører de mest dynamiske øvelsene.

Hovedinstruktør
  • Malin Lobb

    Malin kommer i utgangspunktet fra England, men har flyttet til Frankrike hvor han nå driver spesialisert som sikkerhetskursinstruktør.

Hjelpeinstruktør
  • Ronny Helgesen

    Ronny Helgesen

    Ronny er en av nestorene innenfor paragliding og luftsport i Norge. Han begynte tidlig som fallskjermhopper og for de som husker åpningen av OL på Lillehammer i 1994 så var han en av de som tok innhopp med det norske flagget. Når de første paragliderne kom på markedet konverterte han elegant til paragliding og var med på å skrive den første norske læreboken i sporten. Som utøver regnes han for å være en av de mest erfarne og meritterte norske pilotene, med flere kongepokaler og sterke resultater også internasjonalt.

    Til daglig leder Ronny vårt akademi, hvor han holder videregående kurs innen paragliding og konkurranseflyvning. I tillegg er han nok også den mest erfarne reparatøren av paraglidere og relatert utstyr i Norge i dag.

  • Dagfinn Graneng

    Dagfinn har på relativt kort tid etablert seg som en av de raskeste konkurransepilotene vi har i Norge, og har rukket å klokke inn svært mange timer allerede gjennom sin målrettede satsing på XC konkurranser. I tillegg til å ha perfeksjonert PG-boms livsstilen så er han ansatt hos oss som reiseleder på flere av våre turer, og har sammen med Reidar Steine utviklet vår destinasjon i Bir i India. Fremover skal han bruke sin energi og kreativitet til å videreutvikle vår akademi satsing i nært samarbeid med Ronny.

  • Morten Fagerli

    Morten er en av de mest aktive og engasjerte SIV-instruktørene vi har i Norge, han er en viktig bidragsyter ikke bare til vårt Team Rotor men også inn i Oslo Paragliderklubb som han representerer. Han brenner intenst for alle tiltak som kan bidra til å øke sikkerhetsforståelsen og ferdighetene til norske piloter og benytter enhver anledning til å prente inn airmanship og gode marginer.

  • Lasse Store

    Lasse er en livlig og allsidig pilot fra Oslo, han er sertifisert SIV-instruktør som jevnlig holder kurs rundt om i landet. Som pilot driver han både med PPG, SPG og vanlig PG på XC og har også vært innom acro. Han er også med oss som assistent på våre utenlandsturer en 2-3 ganger i løpet av sesongen og de som har vært med oss til Norma, Sør-Afrika og enkelte andre destinasjoner har nok sikkert nok allerede hilst på Lasse.

Flyeo

Den franske flyskolen Flyeo har etablert seg som den globale bransjestandarden hva gjelder sikkerhetstrening med paraglider. SIV kursene de holder er unike i tilnærming og metodikk, svært ettertraktede og fylles opp raskere enn en Taylor Swift konsert.

Kursene går over tre dager og har kun 10 plasser hver.

Velg ledig dato i kalenderen

  • Totalt

VIKTIG

Faktura vil ikke bli sendt ut før helt inn mot kurset når vi ser at vi kan gjennomføre værmessig. Mottatt bookingbekreftelse er din bekreftelse på påmelding.

Ved avbestilling etter fakturautsendelse vil du måtte betale hele fakturasummen, med unntak av evt. heiskort og hotell med mindre vi har noen på venteliste som kan ta din plass.