Sikkerhetskurs (SIV)

Roar Skuggedal
Instruktør OPK
Terningkast 6
“Allerede i 1989 var jeg på mitt første SIV-kurs, jeg var SIV-instruktør på 90-tallet, men etter hvert ble det kun XC. I 2022 fant jeg ut at det var på tide å ta tak i seg selv igjen, så vi dro til Malin Lobb/Flyeo for å oppgradere oss på SIV. Først da skjønte jeg hvor lite jeg kunne. Første dagen på kurset scora jeg meg selv til 7 på flyferdigheter, dagen etter satte jeg meg til 2.
Verden har gått videre, introduksjon av 2-linere og annen teknologi gjør at det tekniske ved øvelsene er vesentlig endret fra hvordan vi gjorde det “back in the days”. Men det som kanskje imponerte meg mest var selve tilnærmingen til kurset. Her handlet det ikke om å gjennomføre flest mulig øvelser på kort tid, men pilotutvikling som kontinuerlig læring. Du starter stille og rolig, før du kommer til selve grunnøvelsen i kursene til Malin – “rapid exit”. Med den som basis går du videre til all annen moro
Det at Termikk & Rotor har fått Malin til Norge er utrolig gøy, stort sett sitter han i båten sin fra april til oktober i Annecy, nå skal han få oppleve Loen og norske piloter. Jeg tror det det blir masse læring og en herlig opplevelse for begge parter og at det vil bidra til å endre måten vi ser på SIV på i Norge. Har du anledning til å delta så benytt muligheten.”
Dette kurset begynner allerede i god tid før du står med 200 i puls på start i Loen med Malin på øret. Ved påmelding får du tilgang til læremateriell fra Flyeo som skal forberede deg på den prosessen du er i ferd med å starte på mot å bli tryggere og mer bevisst på hvor du står som paragliderpilot.
Norge er et av veldig få, om ikke eneste, land som har faktisk krav om gjennomført sikkerhetskurs som en del av progresjonsstigen man må gjennom før man kan delta i konkurranser eller fly selvstendig på distanseturer. Dette kravet er en veldig fin ting som sørger for at alle piloter som ønsker å drive med den mest krevende og farlige delen som vår sport har å by på faktisk må gjennom noen øvelser som av de aller fleste oppleves som krevende og kanskje til og med skremmende.
Historisk sett har mange av de norske sikkerhetskursene vært gjennomført med litt dårlig tid og man har fått bestått kanskje uten at man helt ut har forstått øvelsene. For å kunne mestre øvelsene slik at de har reell verdi i en krisesituasjon er det viktig at man gradvis tilnærmer seg de mest dynamiske øvelsene slik at man fullt ut forstår hva som faktisk foregår og bygger forståelse og selvtillit i stedet for frykt.
Gjennomføring
Det er viktig å merke seg at all instruksjon på radio og under videoanalyse vil foregå på engelsk.
I Loen er det i april dagslys mellom 0630-2100 og Skyliften går mellom 1000-1900, som under ideelle forhold gir oss hele 9 tilgjengelige timer pr. dag, totalt sett 27 timer over 3 dager. Kurset er strukturert slik at alle deltagere først flyr, deretter samles man i møterommet på Alexandra for en gjennomgang av øvelsene på video før man legger en plan for neste run og gjentar prosessen.
Veldig mye av forståelsen av øvelsene og egne utfordringer kommer under denne felles analysen.
Erfaringsnivå, fryktnivå og utstyr
Alle som flyr paraglider har stor nytte av å trene på sikkerhetsøvelser, uansett om en er helt fersk eller har flydd lenge og med stadig høyere ytelse på vinge så er det sterkt anbefalt at man regelmessig trener på å dra litt ekstra i styrelinene under kontrollerte forhold. Om man til daglig nå flyr to-linere med høyt sideforhold men det er lenge siden man tok sikkerhetskurs og at man da tok det på en snill 3-liner så er det helt klart på sin plass å kjenne litt på hvordan dagens maskineri oppfører seg når ting går skeis.
Vi vet at det er endel som slutter å fly fordi de etterhvert kjenner på følelsen av at de slett ikke føler seg kapable til å vite at de handler rett dersom de kommer opp i en situasjon der rett handling er avgjørende for et lykkelig utfall. Og til hottere vinge man flyr og med mer avstand bakover i tid til forrige sikkerhetskurs man befinner seg, til mer reell og berettiget kan den frykten være.
Så enten du kommer til kurset med en snill EN-B eller om du kommer med din hotte 2-liner så vil opplegget bli tilpasset dine nivåer og ditt ambisjonsnivå. Men fokuset til kursholder vil uansett være at du skal ha en håndterbar og trygg progresjon frem mot forståelse av din vinge, deg selv og ditt nivå.
Vi vil ha med to av våre norske SIV instruktører som vil kunne godkjenne dine øvelser inn mot kravet i sikkerhetssystemet, forutsatt at hovedinstruktør mener at din progresjon faktisk kan forsvare at du lærer og gjennomfører de mest dynamiske øvelsene.
Hovedinstruktør
Hjelpeinstruktør
Den franske flyskolen Flyeo har etablert seg som den globale bransjestandarden hva gjelder sikkerhetstrening med paraglider. SIV kursene de holder er unike i tilnærming og metodikk, svært ettertraktede og fylles opp raskere enn en Taylor Swift konsert.
Kursene går over tre dager og har kun 10 plasser hver.
Velg ledig dato i kalenderen
VIKTIG
Faktura vil ikke bli sendt ut før helt inn mot kurset når vi ser at vi kan gjennomføre værmessig. Mottatt bookingbekreftelse er din bekreftelse på påmelding.
Ved avbestilling etter fakturautsendelse vil du måtte betale hele fakturasummen, med unntak av evt. heiskort og hotell med mindre vi har noen på venteliste som kan ta din plass.