Dette kurset begynner allerede i god tid før du står med 200 i puls på start i Loen med Malin på øret. Ved påmelding får du tilgang til læremateriell fra Flyeo som skal forberede deg på den prosessen du er i ferd med å starte på mot å bli tryggere og mer bevisst på hvor du står som paragliderpilot.
Norge er et av veldig få, om ikke eneste, land som har faktisk krav om gjennomført sikkerhetskurs som en del av progresjonsstigen man må gjennom før man kan delta i konkurranser eller fly selvstendig på distanseturer. Dette kravet er en veldig fin ting som sørger for at alle piloter som ønsker å drive med den mest krevende og farlige delen som vår sport har å by på faktisk må gjennom noen øvelser som av de aller fleste oppleves som krevende og kanskje til og med skremmende.
Historisk sett har mange av de norske sikkerhetskursene vært gjennomført med litt dårlig tid og man har fått bestått kanskje uten at man helt ut har forstått øvelsene. For å kunne mestre øvelsene slik at de har reell verdi i en krisesituasjon er det viktig at man gradvis tilnærmer seg de mest dynamiske øvelsene slik at man fullt ut forstår hva som faktisk foregår og bygger forståelse og selvtillit i stedet for frykt.
Gjennomføring
Det er viktig å merke seg at all instruksjon på radio og under videoanalyse vil foregå på engelsk.
I Loen er det i april dagslys mellom 0630-2100 og Skyliften går mellom 1000-1900, som under ideelle forhold gir oss hele 9 tilgjengelige timer pr. dag, totalt sett 27 timer over 3 dager. Kurset er strukturert slik at alle deltagere først flyr, deretter samles man i møterommet på Alexandra for en gjennomgang av øvelsene på video før man legger en plan for neste run og gjentar prosessen.
Veldig mye av forståelsen av øvelsene og egne utfordringer kommer under denne felles analysen.
Erfaringsnivå, fryktnivå og utstyr
Alle som flyr paraglider har stor nytte av å trene på sikkerhetsøvelser, uansett om en er helt fersk eller har flydd lenge og med stadig høyere ytelse på vinge så er det sterkt anbefalt at man regelmessig trener på å dra litt ekstra i styrelinene under kontrollerte forhold. Om man til daglig nå flyr to-linere med høyt sideforhold men det er lenge siden man tok sikkerhetskurs og at man da tok det på en snill 3-liner så er det helt klart på sin plass å kjenne litt på hvordan dagens maskineri oppfører seg når ting går skeis.
Vi vet at det er endel som slutter å fly fordi de etterhvert kjenner på følelsen av at de slett ikke føler seg kapable til å vite at de handler rett dersom de kommer opp i en situasjon der rett handling er avgjørende for et lykkelig utfall. Og til hottere vinge man flyr og med mer avstand bakover i tid til forrige sikkerhetskurs man befinner seg, til mer reell og berettiget kan den frykten være.
Så enten du kommer til kurset med en snill EN-B eller om du kommer med din hotte 2-liner så vil opplegget bli tilpasset dine nivåer og ditt ambisjonsnivå. Men fokuset til kursholder vil uansett være at du skal ha en håndterbar og trygg progresjon frem mot forståelse av din vinge, deg selv og ditt nivå.
Vi vil ha med to av våre norske SIV instruktører som vil kunne godkjenne dine øvelser inn mot kravet i sikkerhetssystemet, forutsatt at hovedinstruktør mener at din progresjon faktisk kan forsvare at du lærer og gjennomfører de mest dynamiske øvelsene.